שלומי שי אמויאל מציג – עובדות מעניינות על כלבים

דברים שלא ידעת על הכלב שלך

כלבים אולי לא החברים הכי טובים של בני האדם אבל הם הכי נאמנים. לכלב נאמנות עזה כך שהוא מסוגל להקריב את עצמו אם בעליו נמצאים בסכנה. כאן שלומי שי אמויאל, ריכזתי כאן כל מיני עובדות מעניינות על כלבים שחשוב לדעת.

אין להם את האינטליגנציה שלעתים קרובות היינו מאמינים והמוח שלהם קטן ב-10% מזה של זאבים, אבל כלבים הם קשובים או בהזדמנויות רבות מתיימרים להבין. עם ההבנה מגיע הציות. לכלבים, בניגוד לבעלי חיים, אחרים אין את היכולת לתכנן מראש את פעולותיהם כדי לפתור בעיה או מצב למרות שהם לומדים על ידי התבוננות מתמדת והוראות ודוגמאות חוזרות ונשנות. כל מה שחסר להם באינטליגנציה, הם מפצים בציות ובאהבה ללא עוררין או לפחות, במראית עין של זה.

הנאמנות שכלבים מראים היא תכונה שיש להם בעודם בטבע שבו הם צריכים ללמוד להיצמד יחד ולטפל באחר כדי לשרוד זמן רב יותר. האדם זהה את המסירות הזו ומתייחס לכלבים כבני משפחה.

כלבים לעומת זאת רואים בבני אדם מנהיגי להקה. ולמרות כל אלה, כלבים הם טורפים. הם תמיד היו ואפילו מאחורי מאות שנים של ביות, הם לא איבדו לחלוטין את האינסטינקט. הם מכבדים את ההיררכיה. זו הסיבה שכלבים זקוקים לאילוף כי כשהם נשארים לעצמם, הם יתחילו להאמין שהם זכרי האלפא ועולים על בעליהם. מאחורי אלה, הם תמיד יהיו מוכנים לציית ולהעביר את העליונות המדומיינת שלהם כאשר יש הדרכה נחרצת ועדינה, עם יבבה אולי אבל אף פעם לא תלונה.

בדרך כלל מאמינים שכלבים צאצאי זאבים, ומכאן הדמיון. בעת העתיקה, כלבים שנמצאים בקרבת יישובים אנושיים אוכלים פסולת אנושית שגרמה לניבים קצרים יותר, אוזניים צולעות ומוחות קטנים יותר בהשוואה לזאבים מכיוון שתכונות אלו אינן בשימוש יותר והפכו למיותרות. תכונה נוספת של כלב שלא נמצאת אצל זאבים היא זנבות שמתפתלים כלפי מעלה וכפות בגודל חצי מהגודל של זאבים.

לכלבים עם אף ארוך (כמו כלבי ציד) יש ראיית שדה מצוינת רחבה אם כי לא מפורטת, מצד שני, כלבים עם אף קצר יותר כמו עם פאגס רואים פרטים טובים יותר אם כי עם פרספקטיבה צרה יותר.

לכלבים אולי יש אוזניים תקלות, אבל הם שומעים צלילים טובים פי ארבעה מבני אדם ועם שמונה עשר שרירים להזיז אותם הם יכלו לזהות את מקור הצליל בצורה מדויקת יותר. כלבים בעלי אוזניים טבעיות יותר יכלו לשמוע ולזהות צלילים הרבה יותר טוב.

לבני אדם יש אולי חמישה מיליון תאים רגישים לריח מספיק כדי להפוך את זיהוי הריח וזיהוי הריח יעיל, אבל לכלבים יש 220 מיליון תאים בחלל האף שלהם.

הכותב הוא שלומי שי אמויאל – בלוגר.