ישראל פיגא – חשיבות פדיון שבויים

ישראל פיגא – רב בישיבת כנסת התורה ודיין בבית הדין הגדול בירושלים

חשיבות פדיון שבויים על פי ישראל פיגא. פדיון שבויים הוא אחד הנושאים המרכזיים בהלכה היהודית. בוודאי כאשר מדובר בחטופים הישראלים הנמצאים אי שם בעזה. הרב ישראל פיגא, רב בישיבת כנסת התורה ודיין בבית הדין הגדול בירושלים. ידוע במאמריו ובפסיקותיו המעמיקות. במאמר זה הוא מציג את עמדותיו בנושא חשיבות פדיון שבויים. הצורך המוסרי וההלכתי לעשות הכל על מנת להביא לשחרורם.

ישראל פיגא.תמונה.

חשיבות פדיון שבויים בהלכה היהודית

יסודות הלכתיים:

פדיון שבויים הוא מצווה חשובה ביותר בתורה, וזו מצווה שהתורה מצווה אותנו לשים בראש סדר העדיפויות. המשנה במסכת גיטין (מ"ה, א') קובעת ש"פדיון שבויים קודם לפרנסת עניים ולכסותן", דבר המדגיש את החשיבות הרבה שההלכה מייחסת למצווה זו. רבנו הרמב"ם מחדד ומוסיף במשנה תורה (הלכות מתנות עניים ח', י') כי "אין לך מצווה גדולה מפדיון שבויים";.

חשיבות הצלת חיים:

פדיון שבויים נחשב לאחת המצוות החשובות ביותר בגלל הצלת הנפשות הכרוכה בכך. החיים היהודיים מקדשים את ערך החיים, ולכן מצוות הצלת חיים גוברת על כמעט כל מצווה אחרת, כפי שמובא בהלכות שבת על פי עקרון "פיקוח נפש דוחה שבת" (מסכת יומא פ"ג, ב').

הצורך והחובה להביא לשחרור החטופים הישראלים בעזה משלב בתוכו חובה מוסרית וחובה לאומית.

חובה מוסרית ולאומית:

חובתה המוסרית והלאומית של מדינת ישראל לעשות כל שביכולתה כדי לשחרר את החטופים הנמצאים בעזה, זאת  מעבר לפן ההלכתי. יש כאן פן מוסרי ולאומי של דאגה לכלל האזרחים ושל חיזוק הסולידריות והאחדות בקרב העם היהודי.

שימוש במשאבים לאומיים:

מדינת ישראל כמדינה ריבונית צריכה להשקיע משאבים לאומיים לשחרור החטופים. מדובר כאן ב"ערבות הדדית" שזהו עקרון מרכזי ביהדות, ועל פיו כל יהודי ערב לשני.

על פי כך, גם המדינה, כגוף המייצג את הציבור כולו, נושאת באחריות לפעול בכל הדרכים האפשריות – מדיניות, צבאיות ודיפלומטיות ולהביא לשחרור השבויים.

התמודדות עם הסיכון שבפדיון:

אכן, קיימים לא מעט קשיים וסיכונים למבצעי פדיון שבויים, במיוחד כאשר מדובר במשא ומתן עם חמאס שהוא בראש ובראשונה ארגוני טרור קיצוני. על פי העקרון ההלכתי של "לא תעשה לך אלילים" (שמות כ', ג') אסור להיכנע ללחצים ולדרישות בלתי סבירות, אך יחד עם זאת, יש לחפש את הדרכים המיטביות והמתוחכמות כדי להציל חיים ולהביא לשחרור החטופים. האם נעשים מעשים אלה? האם מחפשים את כל הדרכים המיטביות לכך? בנושא זה הדעות חצויות אך התוצאות מראות שעדיין לא נעשה מספיק כדי להביא לשחרורם.

לכן, על כולנו לצאת בקריאה לממשלה ולציבור הרחב להמשיך ולהשקיע מאמצים רבים לשחרור החטופים בעזה. זאת תוך שמירה על עקרונות מוסריים והלכתיים. מן הראוי שכל פעולה מדינית או צבאית לשחרור השבויים צריכה להיות מחושבת, שקולה ואחראית. אך בוא זמנית היא צריכה להיות  נועזת, נחושה ומושכלת. על כולנו להמשיך להפוך כל אבן וחפש דרכים חדשות ויצירתיות להשגת המטרה החשובה הזו. אל לנו להתייאש מהמאבק הארוך והקשה.

בימים אלה על ממשלת ישראל לקבוע מדיניות ברורה ומתואמת לפדיון שבויים. בשיתוף פעולה עם גופים בינלאומיים ועם משפחות החטופים. עם ישראל מחויב להישאר מאוחד. להיתרם כולו לחיזוק המודעות הציבורית לחשיבות פדיון השבויים כי רק האחדות והערכות ההדדית תפעל לקידום המטרה.

חזרה לעמוד הבית של האתר

ישראל פיגא.תמונה.