ד"ר יהורם מלמד: דברים שחשוב לדעת על הפרעות  

ד"ר יהורם מלמד דברים שחשוב לדעת על הפרעות אישיותיות ונפשיות: 

כל החיים הם למעשה תהליך מתמשך של תיקון החלק הרע אשר שבר חלק בנפש. ורק כשהנפש שבורה ברמות נפשיות גבוהות אז נוצרת הפרעה באישיות, מסביר ד"ר יהורם מלמד. לרוב, אנשים לא סובלים מהפרעות אישיותיות, אבל יש להם בדפוסים נטייה מוגבלת להתנהג מהשפעה של הפרעה מסוימת או יותר. ומאחר וזה מתבטא באופן מוגבל אז לא נוצרת הפרת איזון שמפילה את האדם להפרעה, אבל עדיין כתוצאה מזה נגרם תחושת התקיימות לא שלמה, שלווה ומאוזנת לחלוטין. ולכן צריך להבין אילו הפרעות קיצוניות קיימות ומהן נוכל ללמוד על ההשלכות התנהגותיות שלנו, כשנזהה איזה חלק רע מהם, אפילו מוגבל ככל שיהיה מנסה להשתלט עלינו בחלקו ובכך להקשות עלינו להגיע לשלמות התיקון. 

 ד"ר יהורם מלמד PhD in Design Art תרפיסט באימון טיפולי יצירתי ומאבחן פסיכו-רגשי פרופ׳ לושר לפתרון קשיים אישיים ומימוש עצמי, ובלוגר מודעות דרך אומנות לצמיחה אישית. 

 1.הפרעה אישיותית חוסר התגלות ומימוש האני: זהו מצב בו האדם שקוע בהרגשה לא נעימה וקשה של "חוסר התגלות ומימוש האני העליון שלו בחיים". מצב זה גורם לעצבות עם תחושת מרירות וייאוש חוסם, הגורם יותר מאוחר לתחושת אפטיה, אדישות חסרת חיים ועונג המביא להתחלת דיכאון מתחושת אבלות מהפער של מי אני הממומש שיכול להיות מול האני התקוע. אדם שהפוטנציאל שלו מבוטא בשמחה, באהבה ויצירתיות הוא אדם מלא באור. ומאחר ואצלו אין נוכחות של התגלות אז הוא נתפס בעיני עצמו חסר ערך, ולעיתים קרובות יכול להיתפס לאמונות דמיוניות שהכול נובע ממעשיו הרעים ורק אם ייענש משמיים יתכפר לו ויוכל להתחיל את החיים מחדש וכך מזמן על עצמו ייסורים נפשיים ממצב פסיכוטי. 

 2.הפרעה אישיותית הסכיזואיד: 

"אדם בעל אישיות מנוכרת לחלוטין ליחסי אנוש מכל סוג שהוא". בעל קור רגשי בלי חמימות הלב, עם רגישות שטוחה ואטומה לרגשות האחר מולו, למרות שהוא יכול להיות אדם מצליח מאוד. 

 3.הפרעה אישיותיתהפרנואיד: 

"אדם עם נוכחות של חשדנות ותחושות איום מצד הסובב מהחרדה לכישלון ודחייה". עם נטייה מוגברת של פגיעות מהרגשת דחייה, סירוב לסלוח ושמירת טינה, כתוצאה מהסתכלות לא מדויקת עם פירוש רגשי קיצוני ומוטעה. 

 4.הפרעה אישיותית הספק אם בסוף יהיה טוב: אדם אשר באישיותו יש לו "מצב פנימי תמידי של הרגשה בין טוב לרע", בין אור, שמחה ותקווה לבין חווית חושך, תסכול, ייאוש ומוות. שמכך נוצר לו חוסר יציבות ביחסים עם עצמו והסביבה, וכתוצאה מכך סובל ממצבי רוח וגלים נפשיים הנעים בתנועה מתמדת בין ייאוש להרגשה טובה. ולכן אין לו אמונה שהאור ינצח, כי הוא חווה חוסר יציבות כרוני, שמכך גם הערך העצמי שלו נמוך ללא יכולת עוצמה אישית מעלה. 

 5.הפרעה אישיותית הדיסוציאלי: 

אדם עם נטייה מתמדת של "חוסר לקיחת  אחריות ואי התייחסות לחוקים, לכללים ולחובות החברתיות", שכתוצאה מכך מרגיש חוסר הרגשת שיוך חברתי וריקנות. אישיות אטומה לסביבה, בלי יכולת קיום קשרים רגשיים וחברתיים ממושכים לאורך זמן. החברה משמשת לו לרוב אך ורק לניצול אישי לצרכיו האישיים. 

 6.הפרעה אישיותית הנרקיסיסט: 

"אדם הזקוק להיות מוערץ" ולכן באופן כרוני הוא חרד על מעמדו הערכי. כתוצאה מכך מתבטא בחיים בגרנדיוזיות וברושם כדי ליצור הערצה מסביבה. מראה נוכחות עם ביטחון ביכולות שלו ובהצלחות שלו ומאמין שהוא בעל ערך מכל אדם אחר. ולכן מתנהג כביכול בדרכים של אדם מורם עם, שעל יד כך מנצל אחרים לקבל הערצה. כשלמעשה מבפנים יש לו חולשה וחוסר ביטחון מפחד של כל ביקורת פן תשבור לו את תדמית היוקרה שמפגין. 

 7.הפרעה אישיותית ההיסטרי המרכזי: "אדם החייב להיות תמיד במרכז", חייב להרגיש שכולם מתעניינים בו ואם לא אז הוא לא קיים. "ולכן יתנהג באופן היסטרי ומוקצן לטוב או לרע כדי למשוך תשומת לב". וגם כשהוא מתעניין בזולת ומעניק לו, הוא לא באמת מתעניין זה רק לשם משיכת תשומת לב שבלעדיה הוא בדיכאון. ולכן לרוב אין לו יכולת לקשור קשרים אמיתיים לאורך זמן. 

 8.הפרעה אישיותית הלא משתייך: אדם שכתוצאה מדימוי עצמי נמוך בכל מקום שהוא נמצא לרוב מרגיש לא מתאים לאותה חברה וסביבה ומיד חש חוסר שייכות, "נמנע מלהשתייך ורוצה לברוח". תחושה הנובעת מהערכה עצמית נמוכה הגורמת לביישנות וחוסר ביטחון אישי. 

 9.הפרעה אישיותית התלותי: 

אדם ששם את האישור האישי והאישיותי שלו אצל האחר, "הוא תלוי תמידי באישור סביבתי לקיומו" והיא זו המגדירה אותו, כי בהיותו לבד עם עצמו "אין לו בהירות וביטחון בתחושת ערכו החזק והיציב" ולכן יש לו פחד נטישה, כשהאישור מהאחר גורם לו להרגיש טוב ובטוח בעצמו. 

 10.הפרעה אישיותית הכפייתי: 

אדם לא גמיש ופתוח, שעסוק כל הזמן "בשליטה נפשית של פרפקציוניזם על עצמו ועל האחר", כי מרגיש שהחיים הם קשים ורעים ולכן צריך לשלוט בכוח חזק על כל הפרטים, כדי שלא יהיה שום תקלה והשלילי לא יהרוס ויגבר על הטוב הקיים בהווה או בעתיד. 

 11.הפרעה אישיותית הנוירוטי: 

אדם החווה את הבעיה הקונפליקט כחיצוני ממנו אבל כפויה עליו בניגוד לרצון שלו, ולכן הוא נלחם איתה כל הזמן, וקשה לו לתחם אותה. 

 12.הפרעה נפשית – הפסיכו נוירוטי: "אדם החווה קונפליקט פנימי שגורם לו לצער וסבל רב" המעורר בו האשמה עצמית כבדה. זוהי פסיכו נוירוזה, מצב של הפרעה בנפש הגורמת לסבל מקל ועד קשה בלי לפגוע באישיותו של האדם. ומאחר ועדיין הסבל לא משתלט על כל חלקי החיים האדם יכול לתפקד ולבטא את עצמו במציאות באופן סביר וטוב. בדרך כלל זהו אדם שהנפש שלו מנסה להגן עליו בעזרת מנגנוני הגנה פנימיים ובעזרת תובנות וכלים מוגבלים שיש בידו.